icon Zaloguj sięWitaj Nieznajomy
pierwsze kroki na siłowni

Co ze sobą zabrać na siłownię/fitness?

1. Odpowiednia odzież

Zaczynając swoją przygodę z nową aktywnością fizyczną, niezależnie czy to siłownia, CrossFit, fitness czy zumba pamiętaj o oddzielnym stroju. Jeśli nie masz pewności czy dane zajęcie zaraz Ci się nie znudzi, nie musisz od razu inwestować w odzież techniczną i drogie - markowe - dresy.


WYGODNA BIELIZNA. Nikt nie lubi jeśli coś nam się wrzyna lub nas uciska. Twój komfort jest najważniejszy więc sięgnij po tkaniny z dobrą wentylacją. Jeśli jesteś kobietą​ pamiętaj o staniku, który utrzyma twoje piersi na swoim miejscu. Jeśli los obdarzył Cię dużym biustem rozważ możliwość kupna biustonosza sportowego.


KOSZULKA. Na początek możesz sięgnąć po bawełniany t-shirt lub elastyczny top.


SPODNIE. Tutaj wybierz krój i fason, który najbardziej Ci odpowiada. Mogą to być zarówno spodenki, jak i dresy. Ważne, aby czuć się komfortowo.


BUTY. Jedyny element na który warto kłaść nacisk od początku. Postaw na dobrej jakości buty sportowe z przeznaczeniem do danej aktywności, a nie buty w których chodzisz na co dzień. Nigdy nie próbuj oszczędzać na obuwiu. Ćwiczenie w trampkach etc. jest niebezpieczne i może powodować poważne kontuzje.

2. Woda mineralna / napój izotoniczny

siłownia co wziąć ze sobą

Do swojej torby wrzuć coś co ugasi pragnienie i dostarczy mikroelementów twojemu organizmowi. Zwykła woda źródlana ugasi pragnienie, ale nie uzupełni brakujących składników, takich jak sód i magnez, które są wydalane wraz z potem, a jak wiadomo tego będzie nie mało.

Możesz też sięgnąć po napoje izotoniczne, ale pamiętaj o tym, że - często - zawierają one dużo cukrów/substancji słodzących, jak i konserwantów czy sztucznych barwników i aromatów. Dobrą alternatywą jest zrobienie własnego izotonika w domu.

​3. Ręcznik

Wybierając się na trening czy fitness musisz pamiętać o małym ręczniku, którym otrzesz pot, zarówno po, jak i w trakcie aktywności.

Jeśli planujesz na zakończenie skorzystać z prysznica, pamiętaj o drugim - większym - ręczniku oraz klapkach. Miej na uwadze, że w takich miejscach z natrysków korzystają dziesiątki jeśli nie setki ludzi, a to rodzi ryzyko zarażenia się grzybicą stóp.

4. Rękawice - dla treningu siłowego

Jeśli zdecydujesz się na trening siłowy będziesz potrzebować rękawic, które pełnią na siłowni dwie funkcje. Po pierwsze zabezpieczają przed otarciami i nabawieniem się odcisków. Po drugie - ważniejsze - są antypoślizgowe. Dzięki drugiej funkcji masz większą pewność, że nie upuścisz trzymanego ciężaru, a dzięki temu zminimalizujesz ryzyko urazów.

Na początku swojej przygody nie masz potrzeby kupowania drogich rękawic. Ba, na start wystarczą zwykłe rękawice na rower, które kupisz w cenie pizzy. Dopiero po dłuższym czasie nadejdzie potrzeba zainwestowania w rękawice z usztywnianymi nadgarstkami. Trzymają one w ryzach staw przy pracy z większym ciężarem.

​5. Pulsometr

Szczególnie wskazany dla osób chcących stracić na wadze. Chcąc pozbyć się zbędnych kilogramów powinno się utrzymywać puls na poziomie 60-70% naszego tętna maksymalnego. Dodatkowo pulsometry posiadają dodatkowe funkcje, które umożliwią nam m.in. monitorowanie ilości spalanych przez nas kalorii.

​6. Przekąska potreningowa

Jako, że na odżywki przyjdzie jeszcze pora, na pierwszy trening warto wziąć jakąś przekąskę, którą możemy zjeść zaraz po zakończeniu. Może to być np. banan, który zaraz po treningu uzupełni zwiększone zapotrzebowanie na składniki odżywcze, jest to tak zwane okno anaboliczne.

​7. Dodatkowe akcesoria

ODTWARZACZ MP3. Dzięki muzyce będzie Ci się łatwiej skupić się na wykonywaniu ćwiczeń, a dodatkowo zwiększysz swoją motywację. Możesz również utworzyć swoją playlistę, która będzie Ci się kojarzyła z wysiłkiem fizycznym. Poszukaj też gotowych list w Internecie. Na pewno znajdziesz coś dla siebie.

Jeśli jesteś kobietą. Pamiętaj o BIBUŁKACH MATUJĄCYCH i GUMKACH/WSUWKACH DO WŁOSÓW. Zarówno świecąca się twarz, jak i potargane włosy, nie sprawią, że będziesz się czuła pewnie i komfortowo.

8. Dezodorant. Żel pod prysznic

Tutaj chyba nikomu nie trzeba nic wyjaśniać. Przez wzgląd na własną higienę i samopoczucie, a także komfort innych, warto pamiętać o tak podstawowych sprawach i dopisać je do listy rzeczy, które mamy spakować do naszej torby przed wyjściem na siłownię, fitness czy inne zajęcia pobudzające nas do aktywności fizycznej.

Kiedy już się spakowaliśmy czas wyruszać!

jak zacząć ćwiczyć na siłowni

Początki zwłaszcza na siłowni są ciężkie, ale nikt nie obiecywał, że będzie lekko. Twoim potem, a może i łzami okupiona będzie twoja nowa - lepsza - sylwetka, jak i wydolność czy samopoczucie.

O ile zajęcia typu fitness, zumba etc. od początku są prowadzone przez instruktora, który cały czas ma nas na oku o tyle wyprawa na siłownię to trochę samopas więc na niej się skupimy.

Twoim pierwszym krokiem powinno być znalezienie na siłowni trenera i nie mówimy tu o treningu indywidualnym. Na każdej siłowni są osoby, które mogą pomóc Ci z doborem ćwiczeń, oraz pokażą Ci prawidłową technikę i zerkną czy powtarzając ćwiczenie, robisz wszystko dobrze. Zdaj się na specjalistów i im zaufaj.

Początkowo nie wyrywaj się do pracy z wolnymi ciężarami, obciążają one stawy i kręgosłup. Skup się na maszynach i maksymalnie na technice. Im mniejszy ciężar, a prawidłowa TECHNIKA na początku tym lepsze efekty później. Serio! Największy błąd na siłowni to porywanie się na większy ciężar niż ten z którym jesteś w stanie wykonać prawidłowo technicznie powtórzenia do ostatniego w danej serii.

Znane w kulturystyce jest powiedzenie “Najpierw technika, później ciężar”.

Początkowo twoje treningi powinny być nie częstsze niż 3 razy tygodniowo. Do tego rozpisane tak, aby każdego tygodnia ćwiczyć wszystkie partie mięśniowe naszego ciała. Przerwy pomiędzy seriami powinny być nie dłuższe niż 1,5 minuty, a każdy trening powinien się kończyć rozciąganiem. To bardzo ważne dla naszych mięśni, jak i stawów.

Nieodłącznym elementem treningu siłowego - i nie tylko - są ZAKWASY, czyli mikrourazy włókien mięśniowych. Jak to się mówi “boli czyli rośnie” więc nie masz się czym martwić. Zakwasy zazwyczaj pojawiają się dobę, do dwóch, po treningu. Możesz je złagodzić za pomocą prysznica z naprzemiennie zimną i gorącą wodą. Polecane są także: sauna, masaże i basen.

Trenując pamiętaj o ROZCIĄGANIU, koniecznie PO, a nie PRZED treningiem. Rób to zawsze gdy twoje mięśnie są rozgrzane, w innym wypadku ryzykujesz naderwanie mięśni i stawów.

Jesteś gotowy do wyruszenia na poszukiwanie swojej nowej sylwetki i kondycji!

Życzymy powodzenia!
Ekipa MBODY.PL