icon Zaloguj sięWitaj Nieznajomy
banner ashwagandha


Ostatnio bardzo popularna wśród osób trenujących stała się Ashwagandha. Co to właściwie jest, kto powinien stosować ten produkt i jakie są jego właściwości?


ashwagandha roślinaAshwagandha to inaczej żeń-szeń indyjski lub witania ospała. Składnik ten od tysięcy lat wykorzystywany jest w medycynie indyjskiej, choć w Europie popularny stał się dopiero niedawno. Roślina ta uprawiana jest głównie w krajach Azjatyckich i posiada wiele właściwości zdrowotnych, które płyną głównie z jej korzenia. I choć żeń-szeń indyjski nie ma bezpośredniego, szybkiego wpływu na rozrost masy mięśniowej i kształtowanie sylwetki, to jednak warto pomyśleć o dołączeniu go do diety właśnie ze względu na szereg korzyści, jakie zapewnia.

Ashwagandha – działanie

Korzeń żeń-szenia indyjskiego zaliczany jest to jednych z najskuteczniejszych adaptogenów- związków, które pomagają organizmowi dostosować się do panujących warunków. W naszym ciele pełni szereg praktycznych funkcji, które pomogą zachować zdrowie i dobre samopoczucie.

Obniżenie kortyzolu

Nadmiar kortyzolu wiąże się z problemami, związanymi z metabolizmem, zwiększeniem ilości tkanki tłuszczowej, ciągłym przemęczeniem i spadkiem libido. Jest to powszechny problem wielu Polaków, dlatego warto pomyśleć o obniżeniu poziomu kortyzolu w naszym organizmie. Możemy to zrobić za pomocą Ashwagandhy. Już dawka 500 mg tego składnika pozwala na zredukowanie „hormonu stresu” nawet do 25%. Korzeń żeń-szenia indyjskiego pomoże nam zachować energię, wpłynie na jakość snu i ograniczy negatywne skutki nadmiernego wydzielania kortyzolu.

Na depresję

Depresja jest jedną z najpowszechniejszych chorób cywilizacyjnych i dotyczy coraz większego procentu osób. Ashwagandha nie na darmo nazywana jest „stabilizatorem nastroju”, produkt ten skutecznie pomaga w poprawie humoru. Roślina ta zawiera tak zwane glikowitanolidy, które posiadają m.in. właściwości antydepresyjne i antystresowe, nie wywołując przy tym senności.

zastowanie ashwagandhy

Sprawny umysł

Korzeń żeń-szenia indyjskiego wspomaga również aktywność nootropową, czyli zdolność zapamiętywania i przyswajania wiedzy. Systematycznie zażywając Ashwagandhę, zwiększy się nasza koncentracja, poprawi sprawność umysłowa, będziemy szybciej kojarzyć fakty, myśleć szybciej i bardziej logicznie.

Przeciw starzeniu się

Kolejną zaletą Ashwagandhy są właściwości zapobiegające starzeniu się. Żeń-szeń indyjski neutralizuje wolne rodniki, usuwa toksyny z organizmu, pomaga podnieść poziom hemoglobiny i erytrocytów. Dodatkowo wspomaga odporność i dodaje energii.

Korzeń żeń-szenia indyjskiego to świetna opcja nie tylko dla sportowców, ale dla każdego z nas. Dołączając ten suplement do diety, możemy liczyć na znaczącą poprawę w wielu aspektach naszego życia. Warto postawić na tę naturalną roślinę, która od wielu lat działa cuda w medycynie.

autor: Kasia Sztermer