icon Zaloguj sięWitaj Nieznajomy

10 zdrowych nawyków żywieniowych

Coraz więcej osób ma problem z przestrzeganiem zasad dobrze zbilansowanej diety. Przyczyną jest pośpiech i wiele obowiązków na głowie. Warto jednak pamiętać, że zdrowe żywienie ma wpływ na cały nasz organizm. Nie trzeba jednak udawać się do dietetyka, czy stosować diet o restrykcyjnych zasadach. Należy jedynie zacząć stosować codziennie kilka ważnych zasad i przemienić je w zdrowe nawyki żywieniowe.

śniadanie

1. Nie zapominaj o śniadaniu

Dla każdego z nas śniadanie powinno być najważniejszym posiłkiem w ciągu dnia. To ono odpowiada za to jak zacznie się praca naszego organizmu. W śniadaniu może znaleźć się nawet więcej kalorii niż w obiedzie. Podczas robienia pierwszego posiłku w ciągu dnia nie możemy zapomnieć o białku, które wspomaga prace układu trawiennego i ma wpływ na cały nasz organizm. Warto również spożywać duże ilości błonnika, ponieważ sprawia on, że szybko jesteśmy nasyceni, przyśpiesza pracę metabolizmu i pozytywnie wpływa na zdrowie jelit. Dzięki temu, że nasze śniadanie będzie syte nie będziemy mieli ochoty na podjadanie między posiłkami.

2. Jedz zawsze regularnie

Jeśli chcesz zadbać o swoje zdrowie i sylwetkę to koniecznie jedź posiłki zawsze o tej samej porze. Jest to ważne, ponieważ ludzki organizm lubi regularność i dzięki niej wie, jak ma pracować. A jeśli zaczynamy jeść w różnych godzinach lub omijamy jakiś posiłek w ciągu dnia, to organizm zacznie magazynować zapasy energii w postaci tkanki tłuszczowej, a to prowadzić może do nadwagi i otyłości.

3. Pij co najmniej 1,5 litra wody

Specjaliści zalecają picie około 2 litrów płynów w ciągu doby. Z tego najważniejsza jest woda, więc warto pić jej jak najwięcej. Organizm składa się z wody, więc jeśli dojdzie do odwodnienia będzie to miało negatywny wpływ na nasze zdrowie. Podczas stresujących sytuacji, kiedy jest ciepło i jesteśmy aktywni fizycznie warto sięgnąć po szklankę wody, by uzupełnić płyny w organizmie.

4. Wybieraj posiłki w domu

Jeśli chcemy zadbać o linię i zaoszczędzić jednocześnie, to lepiej robić posiłki w domu. Jedzenie na mieście często jest wysoko kaloryczne, więc negatywnie wpływa na pracę organizmu i przyczynia się do wzrostu masy ciała, a przygotowując posiłki w domu możemy zaoszczędzić i zawsze wiemy co znajduje się w naszej potrawie.

5. Unikaj soli

W wielu produktach znajduje się sól, przez co bardzo łatwo jest przekroczyć dzienny limit. Zalecana dawka soli na dobę to nie więcej niż 6 gramów. Nadmiar w soli prowadzić może do wielu zaburzeń organizmu. Jest ona bardzo niekorzystna dla gospodarki wodnej, ponieważ prowadzi do gromadzenia się nadmiaru wody w komórkach, przez co masa ciała zwiększa się, a na skórze pojawia się cellulit wodny.

6. Pamiętaj o posiłku po treningu

Po treningu koniecznie sięgaj po wysoko białkowy posiłek. Nie przejmuj się jego kalorycznością. Białka są niezbędne do procesów regeneracji mięśni oraz ich rozbudowy. Tak więc po skończonym treningu zawsze jedz syty posiłek, nawet jeśli jest już późny wieczór.

warzywa i owoce

7. Dbaj o zróżnicowaną dietę

Pamiętaj, że w codziennej diecie muszą znajdować się zróżnicowane składniki. Sposobem na wzbogacenie posiłków jest dodawanie do nich owoców i warzyw. Są one źródłem wielu witamin i minerałów, więc warto po nie sięgać, ponieważ dbają o nasze zdrowie.

8. Nie bój się tłuszczu

Nie wszystkie tłuszcze są złe. Wiele badań wykazało, że tłuszcze są niezbędne dla zdrowia człowieka. Tak więc nawet jeśli przebywasz na diecie nie pozbywaj się ich z posiłków. Pamiętaj jednak, by wybierać te dobre tłuszcze, czyli na przykład kwasy tłuszczowe.

9. Jedz błonnik

Błonnik to ważny składnik odżywczy, który koniecznie powinien znaleźć się w naszym jadłospisie. Ma on wpływ na pracę jelit i całego układu trawiennego.

10. Jedz powoli

Jeśli jesz nie śpiesz się. Pośpiech to stres, a on nie wpływa dobrze na organizm człowieka i może przyczyniać się do wielu zaburzeń pracy układu trawiennego, co przyczyniać się może do powstawania nieprzyjemnych dolegliwości takich, jak wzdęcia, zaparcia, biegunki.


autor: Klaudia Ozimek