icon Zaloguj sięWitaj Nieznajomy
wzór glutaminy

Glutamina jest jednym z aminokwasów endogennych, czyli tych, które nasz organizm jest w stanie samodzielnie wyprodukować. Jako jeden z 20 podstawowych aminokwasów wchodzących w skład białek, jest niezbędna organizmom do przeżycia. Oprócz funkcji budulcowych, glutamina znana jest jako aminokwas biorący udział w przemianach metabolicznych azotu, w tym neutralizacji toksycznego amoniaku do neutralnych związków azotowych, które następnie mogą zostać wykorzystane przez organizm do syntezy najważniejszych związków organicznych, takich jak np. białka, kwasy nukleinowe czy alkaloidy.
Mimo tego, że organizm sam syntetyzuje glutaminę, są sytuacje, kiedy dochodzi do zwiększonego zapotrzebowania na nią. W takich sytuacjach, jedynym sposobem aby utrzymać jej odpowiedni, stały poziom w tkankach, jest dodatkowa suplementacja.


Dlaczego warto suplementować glutaminę?

Wspiera budowę tkanki mięśniowej, przyspiesza regenerację i blokuje katabolizm mięśni

Głównym powodem, dla którego warto skorzystać z suplementów zawierających glutaminę, jest zwiększony wysiłek fizyczny, zarówno ukierunkowany na budowę masy mięśniowej, jak i redukcję tkanki tłuszczowej. Dzięki udziałowi w transporcie jonów azotowych do tkanek, glutamina dostacza składników do odbudowy zerwanych podczas treningu włókien mięśniowych, co przekłada się na ich rozrost oraz przyspieszenie regeneracji. Z drugiej strony, glutamina bierze udział w regulowaniu poziomu cukru we krwi, co przekłada się także na hamowanie niepożądanego katabolizmu mięśni, którego ryzyko wzrasta zwłaszcza podczas stosowania cyklów redukcyjnych na tkankę tłuszczową.

Wspiera układ pokarmowy

Glutamina sprawdza się także jako suplement wspierający układ pokarmowy, co ma spore znaczenie zwłaszcza w przypadku sportowców, spożywających zwiększoną ilość białek w swojej diecie, a także osób mających problemy z jelitami. Dzięki swoim właściwościom konserwującym, regeneruje florę bakteryjną, która wpływa na prawidłowe funkcjonowanie poszczególnych części układu pokarmowego.

Wzmacnia serce

Najnowsze badania dowodzą, że glutamina stanowi ważne źródło energii dla mięśnia sercowego poprzez pośredniczenie w cyklu Krebsa, podczas którego wytwarzana jest energia w postaci cząsteczek ATP. Bierze także udział w syntezie dipeptydu glicyl – L – glutaminy. Jest to rodzaj endorfiny, która reguluje prawidłowy poziom ciśnienia krwi. W tym przypadku suplemetacja glutaminy przekłada się na zwiększenie wydolności, co ma wpływ na poprawę wyników sportowych.

Poprawia funkcjonowanie układu odpornościowego

Glutamina jest prekursorem jednego z ważnych antyutleniaczy – glutationu, wspierającego układ immunologiczny. Dzięki temu, odpowiednia suplementacja glutaminy przyczynia się do poprawy odporności, co ma duże znaczenie w przypadku prowadzenia forsownych treningów czy infekcji wirusowych lub bakteryjnych.


Jak stosować glutaminę?

W zależności od długości oraz intensywności treningów, zaleca się stosowanie glutaminy w ilości 5 – 15g na dobę. W celu zapewnienia jej stałego poziomu w tkankach i maksymalizacji działania, wspomnianą dawkę dzieli się na 3 porcje, które przyjmuje się rano na czczo, po treningu i tuż przed snem.

Rano, po przebudzeniu:

W organizmie obserwuje się wysoki poziom kortyzolu – hormonu katabolicznego. Przyjęcie dawki glutaminy pozwala na zmniejszenie jego wpływu na niepożądany rozpad mięśni.

Po treningu:

Następują procesy odbudowy i rozrostu uszkodzonych włókien mięsniowych. Glutamina jest kluczowym aminokwasem wspierającym te procesy.

Przed snem:

Podczas snu w organizmie dochodzi do wielu przemian i procesów metabolicznych, których substytutami są białka i aminokwasy pobierane z mięśni. Przyjęcie preparatu glutaminowego przed snem pozwala utrzymać ilość tego aminokwasu na odpowiednim poziomie i tym samym zahamować nocny katabolizm tkanki mięśniowej.


Znając właściwości i działanie glutaminy, nasuwa się wniosek, że jest to aminokwas o wszechstronnym działaniu, a jego dodatkowa suplementacja jest w pełni bezpieczna i zalecana dla każdego, kto chce prowadzić aktywny, zdrowy tryb życia oraz stosuje cykle treningowe zorientowane na budowę masy mięśniowej, poprawę siły, czy redukcję tkanki tłuszczowej.


autor: Paulina Zimny