icon Zaloguj sięWitaj Nieznajomy
jak działa hmb banner

Czym jest HMB?

Kwas beta – hydroksy – beta – masłowy, szerzej znany pod nazwą HMB, jest kwasem tłuszczowym powstającym w organizmie na drodze przemian lizyny, zaliczanej do grupy aminokwasów rozgałęzionych BCAA. Z punktu widzenia osób trenujących, hydroksymetylomaślan stanowi istotny wpływ na przyrost suchej masy mięśniowej, przy jednoczesnym wsparciu utraty tkanki tłuszczowej.

hmb na rzeźbę sylwetka

Dlaczego warto suplementować HMB?

Wspiera budowę tkanki mięśniowej oraz wzrost wytrzymałości

HMB wchodzi w skład błon komórkowych i dzięki temu wspiera regenerację oraz rozbudowę włókien mięśniowych. Jednocześnie, poprzez regenerację uszkodzonych włókien mięśniowych, każdorazowo dochodzi do wzmacniania ich wytrzymałości, co następnie przekłada się na wzrost siły i poprawę wyników treningowych.

Blokuje powysiłkowy katabolizm mięśni

Efektywne przemiany lizyny prowadzące do powstawania hydroksymetylomaślanu zachodzą po każdym intensywnym wysiłku fizycznym oraz w sytuacjach stresowych. Pojawienie się w organizmie HMB promuje czerpanie energii z tłuszczy, ochraniając jednocześnie przed rozpadem białka mięśniowe. Dzięki temu, suplementowanie HMB ma wpływ także na efektywniejsze wykorzystywanie białka dostarczanego do organizmu, co oznacza, że możliwe jest uzyskanie takich samych efektów treningowych nawet przy obniżonej podaży białka w diecie. Jest to istotne zwłaszcza w przypadku sportowców o wysokiej masie, którzy w celu utrzymania odpowiedniego bilansu białek zmuszeni są do spożywania ich w bardzo dużych ilościach, a także w przypadku osób, które z różnych przyczyn zdrowotnych (np. chorób nerek), nie mogą stosować wysokobiałkowej diety.

Wspomaga utratę tkanki tłuszowej

HMB stymuluje organizm do korzystania z rezerw energetycznych podskórnej tkanki tłuszczowej poprzez hamowanie rozpadu enzymów uczestniczących w przemianach kwasów tłuszczowych. Niektóre badania wskazują, że hydroksymetylomaślan może wzmacniać efektywność utleniania tłuszczy nawet o 30%.


infografika dawkowanie hmb

Jak stosować HMB?

Zaleca się stosowanie suplementu w ilości 3g dziennie w przypadku mężczyzn i 2g w przypadku kobiet. Warto dawkę podzielić odpowiednio na trzy lub dwie mniejsze i przyjmować je po treningu oraz rano i/lub wieczorem. Warto nadmienić, że przeprowadzone badania wykazały, iż największą korzyść z suplementowania HMB odnoszą osoby o stosunkowo krótkim stażu treningowym oraz powracające do treningów po dłuższej przerwie. Jest to związane z wysoką wrażliwością mięśni na bodźce treningowe. Ponadto, u osób rozpoczynających treningi, możliwe jest szybsze uzyskiwanie suchej masy mięśniowej w jednostce czasu. W jednym z przeprowadzonych badań, podczas 3 –tygodniowej suplementacji HMB, grupa mężczyzn uzyskała średnio 1,2 kg suchej masy mięśniowej, podczas gdy grupa kontrolna, prowadząc taki sam program treningowy uzyskała średnio 0,45 kg suchej masy mięśniowej. Różnice zaobserwowano także w przypadku siły badanych mężczyzn – średni wzrost siły w grupie suplementującej HMB to 18%, a w grupie kontrolnej jedynie 9%.
W przypadku osób z dłuższym stażem treningowym, zaleca się w celu wzmocnienia działania HMB, dodanie do suplementacji jedną z dostępnych na rynku form kreatyny. Z kolei nie zaleca się zwiększania przyjmowanej dawki, gdyż jego nadmiar zostaje wydalony z organizmu wraz z moczem.



autor: Paulina Zimny